58. számú Hivatalos Értesítő (2024. december 19.) - AI-összefoglaló
|
|
I. Utasítások |
|
18/2024. (XII. 19.) EM utasítás |
Az Energiaügyi Minisztérium Egyedi Iratkezelési Szabályzatáról |
A 18/2024. (XII. 19.) EM utasítás az Energiaügyi Minisztérium Egyedi Iratkezelési Szabályzatáról szól, amely az iratok kezelésére vonatkozó előírásokat tartalmazza, figyelembe véve a köziratokról és közlevéltárakról szóló törvényeket. A Szabályzat a minisztériumra vonatkozik, részletezi a nem minősített iratok kezelését, és 2025. január 1-jén lép hatályba, megszüntetve a korábbi szabályzatot. Az irattározás magában foglalja az iratok rendezését, kezelését és őrzését, valamint az irattári terv segíti a köziratok selejtezését. Az iratkezelés során fontos a jogszabályok betartása, az iratok védelme és a dokumentumok pontos nyilvántartása. A szöveg részletezi az iratkezelés folyamatát, a küldemények kezelését, az elektronikus másolatok készítését, valamint az iratminták és iratátadás-átvételi jegyzőkönyvek formátumait. A minisztérium felelős a dokumentumok biztonságos kezeléséért, az iratok megőrzési idejének betartásáért, és a selejtezési eljárások dokumentálásáért. Az iratkezelés során a távozók elszámolnak a náluk lévő iratokról, és minden iratot megfelelően kell kezelni és nyilvántartani. |
19/2024. (XII. 19.) EM utasítás |
Az Energiaügyi Minisztérium elektronikus aláírási és bélyegzési célú tanúsítványainak és nem aláírás célú hitelesítő tanúsítványainak, valamint az egyéb bélyegzők használatának szabályairól |
A 19/2024. (XII. 19.) EM utasítás az Energiaügyi Minisztérium elektronikus aláírási és bélyegzési tanúsítványainak, valamint bélyegzők használatának szabályait határozza meg. Célja az elektronikus aláírás és bélyegző érvényességi szabályainak, valamint a dokumentumok hitelesítésére vonatkozó eljárások meghatározása. Az utasítás kiterjed az EM alkalmazottaira, az aláírási és bélyegzési eljárásokra, és részletezi a szükséges technikai követelményeket. Az elektronikus aláírások igénylése a NISZ Zrt.-től lehetséges, de más szolgáltatóval is szerződhetnek az egységek. A bélyegzők használata szigorú szabályokhoz kötött, és a megrendeléseket a KELL rendszerben kell intézni. Az utasítás 2025. január 1-jén lép hatályba, és a 19/2019. (VI. 20.) ITM utasítást váltja fel. |
19/2024. (XII. 19.) ÉKM utasítás |
Az Építési és Közlekedési Minisztérium Egyedi Iratkezelési Szabályzatáról |
A 19/2024. (XII. 19.) ÉKM utasítás az Építési és Közlekedési Minisztérium iratkezelési szabályzatáról rendelkezik. Az utasítás az iratok kezelésére vonatkozó általános követelményeket tartalmaz, és a minisztériumra terjed ki, a korábbi 15/2023. (IX. 14.) utasítást megszüntetve. Részletezi az iratkezelés fogalmait, eljárásait, valamint a selejtezés és levéltárba adás folyamatát. Kiemeli az irattári terv fontosságát, amely az iratok rendszerezésére és selejtezhetőségére vonatkozik. Az utasítás a jogosultságok kezelését, a küldemények érkeztetését és a dokumentumok nyilvántartását is szabályozza, beleértve az elektronikus iratok kezelését és a Poszeidon szoftver használatát. Az iratkezelés során a papíralapú és elektronikus dokumentumok egyenértékűségét hangsúlyozza, valamint részletezi az ügyintézők felelősségeit és a szükséges nyilvántartásokat. A szöveg az iratok megőrzési időtartamait és selejtezési kötelezettségeit is felsorolja különböző irattípusok esetén, valamint a minisztérium megszűnésekor szükséges lépéseket is tartalmazza. |
20/2024. (XII. 19.) ÉKM utasítás |
Miniszteri biztosi megbízatás visszavonásáról |
A 20/2024. (XII. 19.) ÉKM utasítás a miniszteri biztosi megbízatás visszavonásáról szól. Az építési és közlekedési miniszter, Lázár János, a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény alapján dr. Mosóczi László miniszteri biztosi megbízatását 2024. december 31-i hatállyal visszavonja. Az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba, és 2025. január 1-jén hatályát veszti a korábbi kinevezésről szóló utasítás. |
54/2024. (XII. 19.) HM utasítás |
A Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat riasztásának, készenléte fokozásának, valamint a személyi állomány kiértesítésének rendjéről |
A 54/2024. (XII. 19.) HM utasítás a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat (KNBSZ) riasztásának, készenlétének fokozásának és a személyi állomány kiértesítésének rendjét szabályozza. Az utasítás hatálya kiterjed a hivatásos és önkéntes katonákra, valamint honvédelmi alkalmazottakra. A riasztást a honvédelmi miniszter, a katonai nemzetbiztonságért felelős államtitkár vagy a KNBSZ főigazgatója rendelheti el. A kiértesítést úgy kell megszervezni, hogy a riasztott személyek időben megérkezzenek a szolgálati helyükre, és ha a kiértesítés nem vezet eredményre, intézkedni kell a felkutatásukra. A főigazgatónak feladata a riasztás és kiértesítés rendjének szabályozása, valamint a készenlét fokozásával kapcsolatos feladatok irányítása. Az utasítás a közzétételt követő napon lép hatályba. |
55/2024. (XII. 19.) HM utasítás |
A sport feladatokhoz kapcsolódó fejezeti kezelésű előirányzatokkal és központi kezelésű előirányzatokkal kapcsolatos eljárási rendről és hatáskörökről |
A 55/2024. (XII. 19.) HM utasítás a sportfeladatokhoz kapcsolódó előirányzatok kezelésének eljárásait és hatásköröket szabályozza. A Honvédelmi Minisztérium a jogszabályok alapján adta ki az utasítást, amely meghatározza a lebonyolító és kezelő szervek feladatait. Az utasítás közzétételét követően lép hatályba, és vonatkozik a folyamatban lévő ügyekre is. Részletezi a sporttámogatások lebonyolításának, tervezésének és módosításának szabályait, valamint a szükséges eljárásokat és felelősöket. A HM SKF felelős az előirányzat-módosítások engedélyezéséért, és a kötelezettségvállalások nyilvántartása a FENYIL és Forras.net programokban történik. Az eljárások célja a támogatási jogviszonyok átláthatóságának biztosítása, és a támogatások elszámolásának ellenőrzését a HM Sporttámogatási és Ellenőrzési Főosztály végzi. A szöveg tartalmazza a támogatási kérelmek előkészítésének és a szükséges nyilatkozatok, valamint dokumentumok részleteit, beleértve a költségvetési támogatások igénylésével kapcsolatos kötelezettségeket is. A támogatásokkal kapcsolatos jogi és pénzügyi megfelelőségeket igazolni kell, és a költségvetési maradványokat a HM SKF állapítja meg. A dokumentumok kitöltésére vonatkozóan is vannak előírások, és a támogatások kifizetése előtt szükséges nyilatkozatokat be kell nyújtani. A HM lebonyolítói megállapodás alapján előirányzatkeret átvezetését kéri, amely részletezi a kifizetések forrásait és a kapcsolódó bankszámlák számait. |
32/2024. (XII. 19.) KTM utasítás |
A fővárosi és vármegyei kormányhivatalok szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2024. (VI. 28.) KTM utasítás módosításáról |
A 32/2024. (XII. 19.) KTM utasítás a fővárosi és vármegyei kormányhivatalok szervezeti és működési szabályzatának módosításáról szól, amelyet a közigazgatási és területfejlesztési miniszter adott ki. A módosítás 2025. január 1-jén lép hatályba, és az SzMSz Melléklete az 1. melléklet szerint módosul, több függelék cserélődik le. A dokumentum részletezi a Bács-Kiskun Vármegyei Kormányhivatal szervezeti felépítését és feladatait, beleértve a különböző osztályokat, mint például a Kormányablak, Hatósági, Gyámügyi, Foglalkoztatási, és Élelmiszerlánc-biztonsági osztályok. A szöveg említi a fővárosi kormányhivatal feladatait is, különböző területeken, mint az egészségbiztosítás és jogi ügyek. A Jász-Nagykun-Szolnok és Pest Vármegyei Kormányhivatalok hasonló feladatköröket látnak el, míg a Zala Vármegyei Kormányhivatal is részletezi a járási hivatalok feladatait. A különböző járási hivatalok ügyfélszolgálati és hatósági tevékenységei a helyi közszolgáltatások és igazgatás hatékonyságát célozzák. |
14/2024. (XII. 19.) KIM utasítás |
A Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala Szervezeti és Működési Szabályzatáról |
A 14/2024. (XII. 19.) KIM utasítás a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának (SZTNH) Szervezeti és Működési Szabályzatát határozza meg, amely a kultúráért és innovációért felelős miniszter által került kiadásra. Az utasítás hatályba lép a közzétételt követő napon, és részletesen bemutatja a SZTNH alapadatait, feladatait, hatáskörét és szervezeti felépítését. Az elnök felelős a hivatal képviseletéért és a szellemi tulajdon védelmével kapcsolatos feladatok ellátásáért. A különböző elnökhelyettesek irányítják a jogi, iparjogvédelmi és gazdasági ügyek kezelését. A Hivatal szakmai tanácsadó testületek segítségével működik, és fontos szerepet kap a jogszabályalkotás, az ügyfélkapcsolatok és a belső ellenőrzés is.
A szöveg említi a Hivatal humánigazgatási feladatait, amelyek közé tartozik a munkavállalók képzése, a titoktartás megőrzése, valamint a pénzügyi és gazdálkodási tevékenységek irányítása. Az Informatikai Főosztály a digitalizációval kapcsolatos feladatokat lát el, míg a Gazdálkodási Főosztály a pénzügyi és számviteli tevékenységeket irányítja.
A Hivatal célja a szellemi tulajdon védelme, a jogszabályok betartása és a hatékony működés elősegítése, beleértve az információbiztonság és adatvédelem kezelését is. Az új munkavállalók számára tájékoztatást nyújtanak a belső honlap használatáról, és a munkaviszony megszűnésekor az átadás-átvétel szabályait is be kell tartani. Az ügyfélfogadás rendj |
11/2024. (XII. 19.) PM utasítás |
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2022. (VIII. 5.) PM utasítás módosításáról |
A 11/2024. (XII. 19.) PM utasítás a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Szervezeti és Működési Szabályzatának (SZMSZ) 5/2022. (VIII. 5.) PM utasítás módosítását tartalmazza. A pénzügyminiszter, Varga Mihály, az igazgatási hatáskörében eljárva, több pontban módosította az SZMSZ-t. A módosítások között szerepelnek a NAV alaptevékenységeinek besorolása, az adatszolgáltatások teljesítése, a NAV informatikai rendszerének üzemeltetése és a pénzmosás megelőzése. Az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba, és részletesen tartalmazza az egyes szakaszok módosításait, valamint a NAV szervezeti felépítésének frissítéseit. |
5/2024. (XII. 19.) BM OKF utasítás |
A hivatásos katasztrófavédelmi szerv létesítményi tűzoltóságokkal kapcsolatos hatósági eljárásainak, szakmai irányításának és ellenőrzésének rendjéről |
A 5/2024. (XII. 19.) BM OKF utasítás a létesítményi tűzoltóságokkal kapcsolatos hatósági eljárásokat, szakmai irányítást és ellenőrzést szabályozza. Érvényes a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságra és területi, helyi szerveire. A létesítményi tűzoltóságok ellenőrzése háromévente történik, amely magában foglalja a működési feltételek és képzési tervek vizsgálatát. Az utasítás részletezi a hatósági eljárások menetét és az együttműködési megállapodásokat is, amelyek a Létesítményi Tűzoltóság (LTP) és a Hivatásos Tűzoltóság (HTP) között jönnek létre. Az LTP feladata a tűzvédelmi és mentési feladatok ellátása, és a megállapodásban rögzítik a kölcsönös vállalásokat, a tűzoltók létszámát és a szükséges gépjárműveket. A hatóság ellenőrzi a kockázatazonosítási jelentéseket és hiánypótlásra hívhatja fel a kérelmezőt. A személyes adatok védelme is kiemelt fontosságú, a hatóság garantálja azok biztonságát, és az ügyfeleknek joguk van adataik helyesbítéséhez vagy törléséhez. Az eljárások során az ügyfelek betekinthetnek az iratokba, és jogorvoslatért fordulhatnak a Nemzeti Adatvédelmi Hatósághoz. A létesítményi tűzoltóság fenntartására vonatkozó kötelezettségeket, mint a személyi állomány és szükséges felszerelések biztosítását, a hatóság részletesen szabályozza. Az eljárás során tapasztalt szabálytalanságok jogi következményekkel jár |
6/2024. (XII. 19.) BM OKF utasítás |
Az önkormányzati tűzoltóságok, az önkéntes tűzoltó egyesületek, valamint az önkéntes mentőszervezetek költségvetési támogatásának szabályozásáról szóló 4/2015. (VI. 25.) BM OKF utasítás módosításáról |
A 6/2024. (XII. 19.) BM OKF utasítás módosítja a 4/2015. (VI. 25.) BM OKF utasítást, amely az önkormányzati tűzoltóságok, önkéntes tűzoltó egyesületek és önkéntes mentőszervezetek költségvetési támogatásának szabályozásáról szól. A módosítások között szerepel a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságra vonatkozó hatály kiterjesztése, a támogatói okiratok kibocsátásának szabályai, valamint a támogatások felhasználásának ellenőrzése. Az utasítás szerint a költségvetési támogatások pályázati kiírások útján valósulhatnak meg, és a támogatásokkal kapcsolatos feladatokat a BM OKF Költségvetési Főosztálya látja el. Az utasítás a közzétételt követő napon lép hatályba. |
7/2024. (XII. 19.) BM OKF utasítás |
A Belügyminisztérium fejezethez tartozó, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságot szakmailag érintő fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználásáról szóló 5/2015. (VI. 25.) BM OKF utasítás módosításáról |
A 7/2024. (XII. 19.) BM OKF utasítás a Belügyminisztériumhoz tartozó, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságot érintő fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználásának módosításáról szól. A módosítás érinti az utasítás hatályát, amely a BM OKF-ra és alárendelt szerveire terjed ki. A költségvetési törvény előírásai szerint az önkormányzati és hivatásos tűzoltóságok támogatására vonatkozó szabályokat a 272/2024. (IX. 19.) Korm. rendelet határozza meg. A normatív támogatás folyósítása időarányosan történik, és a katasztrófavédelmi igazgatóság ellenőrzi a pénzügyi elszámolásokat. Az utasítás több rendelkezése hatályát veszti, és a módosítás a közzétételt követő napon lép hatályba. Dr. Góra Zoltán, tűzoltósági főtanácsos főigazgató aláírásával érvényes. |
3/2024. (XII. 19.) EUTAF utasítás |
Az Európai Támogatásokat Auditáló Főigazgatóság Közszolgálati Szabályzatáról szóló 2/2023. (VIII. 9.) EUTAF utasítás módosításáról |
A 3/2024. (XII. 19.) EUTAF utasítás az Európai Támogatásokat Auditáló Főigazgatóság Közszolgálati Szabályzatának 2/2023. (VIII. 9.) EUTAF utasítás módosításáról szól. Az utasítás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény és a különleges jogállású szervekről szóló 2019. évi CVII. törvény alapján készült. A módosítások közé tartozik a köztisztviselők összeférhetetlenségi gyanújának bejelentése, a munkaköri alkalmassági vizsgálatok előírása, a vagyonnyilatkozatok kezelésének szabályai, valamint a munkaidő és a továbbképzési kötelezettségek módosítása. Az utasítás a közzétételt követő napon lép hatályba, és a korábban létrejött tanulmányi szerződésekre is vonatkozik. A főigazgató, Dr. Dencső Balázs aláírásával érvényesítette az utasítást. |
18/2024. (XII. 19.) LÜ utasítás |
Az ügyészség Integrált Kockázatkezelési Szabályzatáról |
A 18/2024. (XII. 19.) LÜ utasítás az ügyészség Integrált Kockázatkezelési Szabályzatáról szól, amelyet a legfőbb ügyész adott ki a 2011. évi CLXIII. törvény és a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről szóló kormányrendelet alapján. Az utasítás szerint a szabályzatot az ügyészségi intraneten közzéteszik, és alkalmazását elrendelik. Az utasítás 2025. január 1-jén lép hatályba, és visszavonja a 29-9/2012. számú Kockázatkezelési Szabályzatot. |
7/2024. (XII. 19.) OBH utasítás |
A bíróságok és az Országos Bírósági Hivatal honvédelmi, polgári és katasztrófavédelmi szervezetéről, főbb feladatairól, továbbá tevékenységének irányításáról szóló szabályzatról szóló 14/2012. (X. 18.) OBH utasítás módosításáról |
A 7/2024. (XII. 19.) OBH utasítás a bíróságok és az Országos Bírósági Hivatal honvédelmi, polgári és katasztrófavédelmi szervezetéről szóló 14/2012. (X. 18.) OBH utasítás módosítását tartalmazza. Az utasítás a bíróságok feladataival és tevékenységük irányításával kapcsolatos új rendelkezéseket vezet be, többek között a megbízott bírók és igazságügyi alkalmazottak pótlékainak mértékét, valamint a védelmi feladatok egységes végrehajtásához szükséges intézkedéseket. Az új szabályozás célja a bíróságok és az Országos Bírósági Hivatal védelmi feladatainak hatékonyabb ellátása, különös figyelemmel a különleges jogrendi időszakokra. Az utasítás a közzétételt követő hónap első napján lép hatályba. |
8/2024. (XII. 19.) OBH utasítás |
A bíróságok egységes iratkezelési szabályzatáról szóló 17/2014. (XII. 23.) OBH utasítás módosításáról |
A 8/2024. (XII. 19.) OBH utasítás a bíróságok egységes iratkezelési szabályzatának módosításáról szól, amely a 17/2014. (XII. 23.) OBH utasítást érinti. Az Országos Bírósági Hivatal elnöke, Dr. Senyei György, a jogalkotásra vonatkozó törvények és rendeletek alapján kiadott utasításban több helyen az E-ügyintézési törvény hivatkozásait a digitális államról és szolgáltatásokról szóló 2023. évi CIII. törvényre (Dáptv.) és a digitális szolgáltatások részletes műszaki követelményeire hivatkozó 322/2024. (XI. 6.) Korm. rendeletre módosítja. Az utasítás 2025. január 1-jén lép hatályba. |
3/2024. (XII. 19.) OKFŐ utasítás |
Az egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló magasabb vezető és vezető vezetői juttatásának felső határáról |
A 3/2024. (XII. 19.) OKFŐ utasítás az egészségügyi szolgálati jogviszonyban lévő magasabb vezetők és vezetők juttatásának felső határát szabályozza. Az utasítás a 2020. évi C. törvény és a 528/2020. (XI. 28.) Korm. rendelet alapján készült, és 2025. január 1-jén lép hatályba. A vezetői juttatások maximuma a következőképpen alakul: főigazgató és klinikai központ elnöke esetén 1.620.000 forint, orvosigazgató és gazdasági igazgató esetén 720.000 forint, ápolási igazgató esetén 1.100.000 forint. Az alacsonyabb szintű vezetők juttatási határai is részletezve vannak, például országos gyógyintézet esetén 150.000 forint, vármegyei fekvőbeteg-ellátó esetén 100.000 forint, városi fekvőbeteg-ellátónál pedig 50.000 forint. |
4/2024. (XII. 19.) OKFŐ utasítás |
Egyes munkáltatói jogok gyakorlásának átruházásáról |
A 4/2024. (XII. 19.) OKFŐ utasítás az egészségügyi intézmények munkáltatói jogainak átruházásáról rendelkezik. Az utasítás a jogalkotásról szóló törvény és az egészségügyről szóló törvény alapján készült, és az érintett intézmények főigazgatóira ruházza át a munkáltatói jogok gyakorlását. Az utasítás a közzétételt követő napon lép hatályba, és hatályon kívül helyezi a 2/2023. (VII. 14.) OKFŐ utasítást. A szabályzat célja az egészségügyi intézmények munkáltatói jogainak átruházására vonatkozó szabályok megállapítása. Az átruházott jogok nem ruházhatók tovább, és bármikor visszavonhatók. A főigazgatók nyilvántartást vezetnek az átruházott jogokról. |
37/2024. (XII. 19.) ORFK utasítás |
Az Országos Rendőr-főkapitányság Biztonsági Szabályzatáról |
A 37/2024. (XII. 19.) ORFK utasítás az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) Biztonsági Szabályzatát szabályozza, amely a minősített adatok védelméről és kezeléséről szól. A szabályzat kiterjed az ORFK, a Készenléti Rendőrség és a Budapesti Rendőr-főkapitányság szervezeti egységeire. Részletezi a személyi biztonsági tanúsítványok kiadásának folyamatát, a minősített adatok kezelésével kapcsolatos kötelezettségeket, valamint a felhasználói névjegyzék és minősítési eljárások felelősségét. Hangsúlyozza az oktatás fontosságát, amelyet az új rendőröknek három hónapon belül el kell végezniük. A dokumentum a fizikai biztonsági intézkedéseket is tárgyalja, beleértve a kockázatelemzést és a biztonsági területek védelmét. A minősített adatok, mint a "Szigorúan titkos", "Titkos" és "Bizalmas" információk, kezelésére vonatkozó szigorú szabályokat ír elő, beleértve az elektronikus adatkezelést is. Az utasítás 2025. január 1-jén lép hatályba, és hatályát veszti az előző szabályzat. |
38/2024. (XII. 19.) ORFK utasítás |
A Rendőrség Kutyás Szolgálati Szabályzatáról |
A 38/2024. (XII. 19.) ORFK utasítás a Rendőrség Kutyás Szolgálati Szabályzata, melyet az országos rendőrfőkapitány adott ki. Célja a szolgálati kutyák egészségügyi, képzési és felhasználási feladatainak szabályozása, valamint a kutyavezetők képzésének irányítása. A szabályzat terjedelme kiterjed a Rendőrség központi szervére, a Rendőrségi Oktatási és Kiképző Központra, a Készenléti Rendőrségre és a területi rendőr-főkapitányságokra. Részletezi a kutyák alkalmassági bírálatát, alkalmazásuk módját, valamint a kutyavezetők feladatait és felelősségeit. Különböző típusú és képzettségű kutyák, például nyomkövető, kábítószer-kereső és robbanóanyag-kereső kutyák képzésére vonatkozó szabályokat tartalmaz.
A kutyavezetők legfeljebb két kutyát kaphatnak, és a kutyák átadását jegyzőkönyvben kell rögzíteni. Évente kerül sor az „Év Kutyavezetője” díj adományozására. A kutyák és kutyavezetők képzése moduláris formában zajlik, és az állatorvosok is részt vesznek a kutyák egészségügyi ellenőrzésében. A kábítószer- és robbanóanyag-kereső kutyák képzése szigorú szabályok szerint történik, és minden tevékenység rendőri felügyelet alatt áll.
A szolgálati kutyákat évente minősíteni kell, és csak érvényes minősítéssel rendelkező kutyák használhatók szolgálati feladatokra. A kutyák állapotáról és ellátásáról a kutyavezetőnek gondoskodnia kell, valamint a kutyák alkalmaz |
39/2024. (XII. 19.) ORFK utasítás |
A civil keresőkutya-vezetők rendőrségi eljárásban történő közreműködésének szabályozásáról |
A 39/2024. (XII. 19.) ORFK utasítás a civil keresőkutya-vezetők rendőrségi eljárásban való közreműködésének szabályozásáról szól. Az utasítás célja a civil keresőkutya-vezetők képzésének, vizsgáztatásának és a civil keresőkutyák minősítésének rendszerezése. Az utasítás hatálya kiterjed a rendőrség minden szintjére, és meghatározza a civil keresőkutya, a civil keresőkutya-vezető és a civil keresőkutya-vezető jelölt fogalmát. A kiképző és felügyeleti intézmény feladata a képzés, vizsgáztatás és nyilvántartás vezetése. A civil keresőkutya-vezetők rendőrségi feladatok ellátásába csak akkor vonhatók be, ha a rendőrségi kutyát nem lehet igénybe venni, és a civil keresőkutya érvényes minősítéssel rendelkezik. Az utasítás a nyilvántartások kezelésére és a tanúsítványok kiadására vonatkozó szabályokat is tartalmaz. A dokumentum a közzétételét követően lép hatályba. |
40/2024. (XII. 19.) ORFK utasítás |
Az Iratkezelési Szabályzatról szóló 40/2017. (XII. 29.) ORFK utasítás módosításáról |
A 40/2024. (XII. 19.) ORFK utasítás módosítja az Iratkezelési Szabályzatot, amely a digitális állampolgárság figyelembevételével javítja a köziratok kezelését és elősegíti az elektronikus iratokkal való ügyintézést. Az új szabályozás definiálja az elektronikus iratokat, a NOVA SZEÜSZ küldési módot, valamint az ügyféltárhely fogalmát. Emellett előírja az irattári anyag selejtezését és adatbiztonsági előírásokat, valamint közzétételi kötelezettségeket. Az iktatószám felépítése tartalmazza az iktatóhely azonosítóját és más fontos adatokat. Az elektronikus iratkezelő rendszer automatikusan tájékoztatja a küldőt az iratok átvételéről, és a tévesen iktatott küldeményeket megfelelő iktatókönyvben kell nyilvántartani. Az iratok megőrzési ideje 1 évtől 50 évig terjed, a dokumentum típusától függően. A szöveg részletesen tárgyalja a megőrzési időszakokat és a selejtezési eljárásokat különböző iratfajtákra vonatkozóan, beleértve a jogi, gazdasági és rendészeti dokumentumokat is. Az utasítás 2025. január 1-jén lép hatályba, és több mellékletet is módosít. |
41/2024. (XII. 19.) ORFK utasítás |
A jármű szabályzatról szóló 16/2023. (VI. 28.) ORFK utasítás módosításáról |
A 41/2024. (XII. 19.) ORFK utasítás a 16/2023. (VI. 28.) ORFK utasítás módosításait tartalmazza, amely a rendőrség járműszabályzatának pontosítását és a belügyi szervek járműhasználati szabályainak frissítését célozza. A módosítások között szerepel a saját tulajdonú járművek hivatali használatának engedélyezése, a szolgálati járművek tartós magáncélú igénybevételének szabályozása, valamint a jármű állapotának dokumentálása. Emellett a határokon túli szolgálati járműhasználat bejelentési kötelezettsége is pontosítva lett. Az utasítás új pontokkal és mellékletekkel bővül, és számos jogszabályi módosítást tartalmaz. A „saját gépjármű” kifejezés „saját tulajdonú jármű”-re, míg a „gépjármű” kifejezés „jármű”-re való cseréje is megtörténik. Az utasítás a közzétételt követő napon lép hatályba, és bemutat egy gépjárműhasználati megállapodást, valamint bejelentő lapokat a határon átnyúló használathoz. A kérelmezőknek különféle nyilatkozatokat kell kitölteniük, és a jármű állapotát a gépjárműszakfelelős szemrevételezi. A kérelemhez szükséges mellékletek, mint a forgalmi engedély másolata és a kötelező biztosítás igazolása is szükségesek, a járművet havi kilométerkerettel engedélyezik, mivel a rendőrség nem tud szolgálati járművet biztosítani. |
2/2024. (XII. 19.) SZTNH utasítás |
A hivatali folyamatokra vonatkozó Szabályzat kiadásáról |
A 2/2024. (XII. 19.) SZTNH utasítás a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatal hivatali folyamataira vonatkozó szabályzat kiadásáról szól. Az utasítás célja a költségvetési szervek belső kontrollrendszerének és belső ellenőrzésének egységes szabályozása. A szabályzat tartalmazza a folyamatok működtetésére és dokumentálására vonatkozó eljárásrendeket, amelyeket minden munkatársnak be kell tartania. Az utasítás a közzétételt követő napon lép hatályba, és felváltja a korábbi, 6/2020. (VI. 30.) SZTNH utasítást. A szabályzat tartalmát háromévente felül kell vizsgálni, szükség esetén módosítani vagy új utasítást kiadni. |
3/2024. (XII. 19.) SZTNH utasítás |
A Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala Egyedi Iratkezelési Szabályzatának kiadásáról |
A 3/2024. (XII. 19.) SZTNH utasítás a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának (Hivatal) Egyedi Iratkezelési Szabályzatát határozza meg. Az utasítás a köziratok kezelésére vonatkozó jogszabályokkal összhangban, a Hivatal szervezeti és személyi hatályára vonatkozik, valamint a beérkezett és keletkezett papíralapú és elektronikus köziratokra terjed ki. A minősített iratok kezelésére külön jogszabályok vonatkoznak. Az utasítást és a Szabályzatot legalább háromévente felül kell vizsgálni. Az utasítás 2025. január 1-jén lép hatályba, és felváltja a 2020. évi előző utasítást. A melléklet az intranethálózaton lesz elérhető. |
|
II. Nemzetközi szerződésekkel kapcsolatos közlemények |
|
36/2024. (XII. 19.) KKM közlemény |
A Magyarország Kormánya és Georgia Kormánya között a beruházások ösztönzéséről és kölcsönös védelméről szóló Megállapodás kihirdetéséről szóló 2024. évi XLIV. törvény 2. §-a, 3. §-a, valamint 1. melléklete és 2. melléklete hatálybalépéséről |
A 36/2024. (XII. 19.) KKM közleményben a Magyarország és Georgia közötti beruházások ösztönzéséről és kölcsönös védelméről szóló Megállapodás hatálybalépéséről van szó. A Megállapodás a 2024. évi XLIV. törvény alapján lép hatályba, miután a felek diplomáciai úton értesítik egymást a belső eljárási követelmények teljesüléséről. A hatálybalépéshez szükséges feltételek 2024. november 26-án teljesülnek, így a Megállapodás 2025. január 25-én lép életbe. A közleményt Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter írta alá. |
|
III. Közlemények |
|
|
A Legfőbb Ügyészség közleménye ügyészségi szolgálati igazolvány érvénytelenítéséről |
A Legfőbb Ügyészség közleménye szerint Medve Jánosné, a salgótarjáni járási ügyészség nyugalmazott tisztviselője D 01415 sorozatjelű ügyészségi szolgálati igazolványát érvénytelenítették. |
|
A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság közleménye a közérdekű adatigénylésekről szóló jelentés teljesítéséről |
A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság közleményében tájékoztat arról, hogy a közfeladatot ellátó szervek, beleértve a helyi önkormányzatokat és köztulajdonú gazdasági társaságokat, kötelesek minden év január 31-ig adatokat szolgáltatni az előző év közérdekű adatigényléseiről. Az adatszolgáltatásnak tartalmaznia kell a teljesített és elutasított igények számát, a teljesítéshez szükséges átlagos napok számát, valamint a közzétételi helyek internetes elérhetőségét. A Hatóság 2025. január 2-tól biztosít elektronikus felületet az adatok beküldésére, és útmutatást nyújt a kötelezett szerveknek. Az adatszolgáltatás érvényességéhez elengedhetetlen a generált PDF név megváltoztatásának elkerülése, valamint az adatok közzététele a megfelelő honlapon. A Hatóság együttműködést kér az adatszolgáltatásra kötelezettektől. |
|
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal közleménye a 2025. január 1-je és január 31-e között alkalmazható üzemanyagárakról |
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal közleménye szerint 2025. január 1. és 31. között az alábbi üzemanyagárakat alkalmazzák: ólmozatlan motorbenzin 626 Ft/l, gázolaj 638 Ft/l, keverék 677 Ft/l, LPG autógáz 379 Ft/l, és CNG 800 Ft/kg. A magánszemélyek, akik a személyi jövedelemadó törvény hatálya alá tartoznak, az üzemanyagköltségeiket ezekkel az árakkal számolhatják el anélkül, hogy számlát kellene kérniük az üzemanyagról. |
|
V. Hirdetmények |
|
|
A Komárom-Esztergom Vármegyei Kormányhivatal hirdetménye bélyegző érvénytelenítéséről |
A Komárom-Esztergom Vármegyei Kormányhivatal hirdetménye szerint a „Komárom-Esztergom Vármegyei Kormányhivatal 98.” feliratú körbélyegző 2024. november 11-től érvénytelen. |